Mliječni zubi: kada ih treba izvaditi i zašto

Mliječni zubi vade se ako smetaju izbijanju trajnih ili ako su pokvareni ili bolesni

Idealan scenarij: djetetu se klima savršeno bijeli mliječni zub, rasklimava ga jezikom i mliječni zubić sam padne. Nakon nekog vremena na tom istom mjestu naraste čisto novi bijeli zub.

Nažalost, ovaj scenarij sve je rjeđi čemu često svjedočimo u ordinaciji. Iako je naše zlatno pravilo “pokušaj učiniti sve kako bi izliječili zub, a ne ga vadili” postoji niz slučajeva u kojima je mliječni zub doista potrebno vaditi

Vađenje mliječnog zuba provodi se iz dva osnovna razloga:

• Mliječni zub vadi se zbog rasta trajnog zuba.
  • Mliječni zub vadi se zbog bolesti.

Vađenje mliječnih zuba: rastu trajni zubi

Mliječni zubi svoje mjesto trebali bi čuvati do kraja, tako trajnom zubu osiguravaju njegovo mjesto
Da, trebali bi. No često to nije slučaj i mliječni zubi ne ispadaju redoslijedom opisanim u udžbeniku.

Postoje slučajevi u kojima djeci mliječni zub ne ispadne nakon što izbije trajni što dovodi do nepravilnog rasporeda zubi i kasnijih kompliciranijih i dugotrajnih ortodontskih tretmana.

Mliječni zub trebalo bi zato vaditi u vrijeme kada nema mjesta za izbijanje trajnih zuba ili kada trajni zubi počinju rasti ispred ili iza mliječnih zubi. Time se također omogućava pravilnije izbijanje trajnih zuba i lakši eventualni ortodontski tretman.

Vađenje mliječnih zuba: bolest

Pa to su samo mliječni zubi, narast će novi.” ili “Mene nikad nisu tjerali da perem zube i ništa mi nije bilo.”.

Jeste li ikad čuli roditelje koji se tako odnose prema oralnoj higijeni malog djeteta? Pred nama se ne usuđuju, a vjerujte nam - kada čujemo nešto takvo diže nam se kosa na glavi.

Danas se više nego inače, usprkos većoj dostupnosti informacija koju roditelji imaju, susrećemo s pokvarenim mliječnim zubima koje je potrebno izvaditi.

Mliječni zubi sve češće se vade jer su zahvaćeni karijesom

Mliječni zub potrebno je izvaditi  u sljedećim slučajevima:

1. Ako je mliječni zub jako zahvaćen karijesom, a dijete ima već 5 ili 6 godina tj. uskoro će mu izbiti trajni zub.
  2.  Ako zubno meso oko zuba postane crveno i upaljeno.
  3. Ako se javi fistula na zubnom mesu: kanalić kroz koji curi gnoj u usnu šupljinu. Fistula izgleda kao prištić na zubnom mesu, a kod djece se javlja kao posljedica karijesa.
  4. Kada nakon udarca zub potamni i uzrokuje bolove ili zubno meso oko njega počinje oticati.
  5. Kod ozbiljno razorenih zuba ili inficiranih zuba koje je nemoguće liječiti.

Rani dječji karijes: najčešća bolest dječjih zubića

Rani dječji karijes najčešća je bolest dječjih zubića s kojom se danas susrećemo. Sve je češća zbog velikih količina šećera koje djeca danas konzumiraju od rane dobi.

Najgora kombinacija za zdravlje zubi i dobitna kombinacija za karijes je ispijanje zaslađenih sokova i zašećerenih čajeva iz bočice.

Pogotovo ako se djeci takvi napici daju preko noći.Uz šećer uzrok ranom dječjem karijesu je i ulazak određenih bakterija u usnu šupljinu.

Naime, caklina mliječnih zubi slabije je mineralizirana od one trajnih zubi pa bakterije lakše i brže kroz nju prodiru.

To svojstvo cakline, velike količine šećera i loša zubna higijena tada mogu voditi samo jednom: dječjem osmijehu crnih i smeđih zuba.

Kako spriječiti dječji karijes?

Pranje dječjih zuba

Dječji karijes nije šala. Može imati ozbiljne posljedice po dječje oralno zdravlje - trajni zubi bit će zdraviji ako niknu u zdravoj usnoj šupljini.

Bočicu je potrebno što ranije izbaciti iz uporabe, a osim redovne higijene mliječnih zuba treba smanjiti  hranu koju klinci najviše vole: grickalice, čokolade, bombone, krekere i slatkiše.

Najvažnija je pravilna higijena prije spavanja jer tijekom noći u ustima ima manje sline koja zube štiti od loših bakterija.

Za mliječne zube važni su i redoviti pregledi kod stomatologa, a dijete je za njih spremno oko trećeg rođendana. Na svakom pregledu provodi se i fluoridacija, premazivanja zubića fluorom što pomaže u borbi protiv karijesa.

Brinite za dječje zubiće od ranog djetinjstva. Mliječni zubići će ispasti, ali dobre navike ostaju za cijeli život.

Dogovorite pregled za dijete