Mliječni zubi: kada ih treba izvaditi i zašto

Razlozi vađenja mliječnih zubića

Idealan scenarij: djetetu se klima savršeno bijeli mliječni zub, rasklimava ga jezikom i mliječni zubić sam padne. Nakon nekog vremena na tom istom mjestu naraste čisto novi bijeli zub.

Nažalost, ovaj scenarij sve je rjeđi čemu često svjedočimo u ordinaciji. Iako je naše zlatno pravilo “pokušaj učiniti sve kako bi izliječili zub, a ne ga vadili” postoji niz slučajeva u kojima je mliječni zub doista potrebno vaditi.

Vađenje mliječnog zuba provodi se iz dva osnovna razloga:

• zbog rasta trajnog zuba i
  • zbog bolesti.

1. Vađenje mliječnih zubi zbog rasta trajnih

Mliječni zubi bi svoje mjesto trebali čuvati do kraja. Na taj način osiguravaju mjesto trajnim zubima. Također, prerani gubitak mliječnih zubića može potaknuti ranije nicanje trajnih koji onda mogu zauzeti krivi položaj u zubnom luku.

S druge strane, često se dogodi da mliječni zubi ne ispadaju redoslijedom opisanim u udžbeniku što dovodi do određenih poteškoća. Pa tako postoje slučajevi u kojima djeci mliječni zub ne ispadne nakon što izbije trajni što dovodi do nepravilnog rasporeda zubi i kasnijih kompliciranijih i dugotrajnih ortodontskih tretmana.

Mliječni zub bi trebalo zato vaditi u vrijeme kada nema mjesta za izbijanje trajnih zuba ili kada trajni zubi počinju rasti ispred ili iza mliječnih zubi. Time se također omogućava pravilnije izbijanje trajnih zubi i lakši eventualni ortodontski tretman.

2. Vađenje mliječnih zubi zbog bolesti

Pa to su samo mliječni zubi, narast će novi.” ili “Mene nikad nisu tjerali da perem zube i ništa mi nije bilo.”.

Jeste li ikad čuli roditelje koji se tako odnose prema oralnoj higijeni malog djeteta? Pred nama se ne usuđuju, a vjerujte nam - kada čujemo nešto takvo diže nam se kosa na glavi.

Danas se više nego inače, usprkos većoj dostupnosti informacija koju roditelji imaju, susrećemo s pokvarenim mliječnim zubima koje je potrebno izvaditi.

Mliječni zubići se najčešće vade zbog rasta trajnih zubića i karijesa.

Mliječni zub potrebno je izvaditi  u sljedećim slučajevima:

1. Ako je mliječni zub jako zahvaćen karijesom, a dijete ima već 5 ili 6 godina tj. uskoro će mu izbiti trajni zub.
  2.  Ako zubno meso oko zuba postane crveno i upaljeno.
  3. Ako se javi fistula na zubnom mesu: kanalić kroz koji curi gnoj u usnu šupljinu. Fistula izgleda kao prištić na zubnom mesu, a kod djece se javlja kao posljedica karijesa.
  4. Kada nakon udarca zub potamni i uzrokuje bolove ili zubno meso oko njega počinje oticati.
  5. Kod ozbiljno razorenih ili inficiranih zuba koje je nemoguće liječiti.

Rani dječji karijes: najčešća bolest dječjih zubića

Rani dječji karijes najčešća je bolest dječjih zubića s kojom se danas susrećemo. Sve je češća zbog velikih količina šećera koje djeca  konzumiraju od rane dobi.

Pretjerana konzumacija slatkih pića i jela dovodi do sve češće pojave karijesa kod djece.

Najgora kombinacija za zdravlje zubi i dobitna kombinacija za karijes je ispijanje zaslađenih sokova i zašećerenih čajeva iz bočice.

Pogotovo ako se djeci takvi napici daju preko noći. Uz šećer, uzrok ranom dječjem karijesu je i ulazak određenih bakterija u usnu šupljinu.

Naime, caklina mliječnih zubi slabije je mineralizirana od one trajnih zubi pa bakterije lakše i brže kroz nju prodiru.

To svojstvo cakline, velike količine šećera i loša zubna higijena tada mogu voditi samo jednom: dječjem osmijehu crnih i smeđih zuba

Kako spriječiti dječji karijes?

Dječji karijes nije šala. Može imati ozbiljne posljedice po oralno zdravlje djeteta - trajni zubi bit će zdraviji ako niknu u zdravoj usnoj šupljini.

Bočicu je potrebno što ranije izbaciti iz uporabe, a osim redovne higijene mliječnih zuba treba smanjiti  hranu koju klinci najviše vole: grickalice, čokolade, bombone, krekere i slatkiše.

Najvažnija je pravilna higijena prije spavanja jer tijekom noći u ustima ima manje sline koja zube štiti od loših bakterija.

Pravilna higijena dječjih zubića od ključne je važnosti za njihovo zdravlje.

Za mliječne zube važni su i redoviti pregledi kod stomatologa, a dijete je za njih spremno oko trećeg rođendana. Na svakom pregledu provodi se i fluoridacija, premazivanja zubića fluorom što pomaže u borbi protiv karijesa.

Brinite za dječje zubiće od ranog djetinjstva. Mliječni zubići će ispasti, ali dobre navike ostaju za cijeli život

Dogovorite pregled za dijete