10 savjeta za jače zube

Kako ojačati zube

505 s crtom više ne možete pregristi kao što ste mogli prije nekoliko godina? 
Orašasti plodovi i tvrde jabuke odjednom vam predstavljaju izazov? Možda imate loš dan, a možda vam zubi jednostavno nisu jaki kao što su to bili prije. 

Ako još nije došlo do pucanja, pravo je vrijeme da obratite pažnju na svoje zube i posvetite im više vremena i njege

Zašto moji zubi nisu jaki?

Na jačinu zuba, kao i njihovu boju uvelike utječu vaše životne navike i genetika. Ako niste jedan od onih sretnika koji su naslijedili kristalno bijele i jake zube, morat ćete više pripaziti na higijenske navike i prehranu.

Svaki zub sastoji se od četiri sloja tkiva o kojima smo već pisali, no ne šteti ponoviti. 

  • Prvi, vidljivi sloj zuba naziva se zubna caklina. Caklina je čvrsto mineralno tkivo koje prekriva dentin te je prva i glavna linija obrane od utjecaja štetnih tvari. 
  • Ispod cakline nalazi se drugi sloj -  dentin ili zubna kost - čvrsto žuto tkivo koje izgrađuje najveći dio zuba.
  • Dentin prekriva treći sloj -  cement, mineralizirano vezivno tkivo koje je po građi slično kostima.
  • Zadnji, unutrašnji sloj zuba ispunjava zubna pulpa koja se sastoji od rastresitog vezivnog tkiva. 

Za jačinu zuba većinom je zaslužna zubna caklina. Glavni neprijatelj zubne cakline kisele su namirnice koje uzrokuju erozivno trošenje zuba.

Citrusi mogu naštetiti zubima

Srećom, postoji rješenje: četkica s mekanim vlaknima u kombinaciji s niskoabrazivnom pastom za zube. 

Osim četkice i paste, nezaobilazan alat je i redovito (i pravilno) korištenje zubnog konca. Ako ste zanemarili pravilnu oralnu higijenu ili vam u organizmu nedostaje neki od važnih vitamina ili minerala vrlo je vjerojatno da ćete primijetiti slabljenje zuba.

Jake zube ojačajte prehranom

Redovito četkate zube i koristite zubni konac, no onaj 505 s crtom još uvijek odolijeva vašim zubima?

Vrijeme je da se pobrinete o svojim zubima iznutra, odnosno da unosite dovoljno vitamina i minerala kako bi ojačali zube.

Fluor i kalcij najbitniji su minerali koji sprječavaju demineralizaciju zubiju i samim time utječu na jačinu zuba. Zajedničkim djelovanjem remineraliziraju caklinu, odnosno obnavljaju njezinu narušenu strukturu.

Fluor ima veliku ulogu u borbi protiv karijesa a u organizam se unosi putem fluoridirane vode, soli, mlijeka te pomoću suplemenata (tableta natrijeva fluorida).

Osim direktnog unosa u organizam, fluor se nanosi i na zube pomoću pasta koje ga sadrže. Fluor djeluje tako da se ugrađuje u strukturu zuba čime oni postaju čvršći i otporniji na karijes i vanjske učinke. 

Kalcij kao najzastupljeniji mineral u organizmu glavni je gradivni element kostiju, a zubi su po svojoj strukturi veoma slični kostima. Manjak kalcija uzrokuje slabljenje zubiju te oni mogu postati lomljivi.

Kako bi organizam apsorbirao prijeko potreban kalcij, potrebni su mu minerali magnezij i fosfor te vitamini D i K.

Kalcij se nalazi u mlijeku

Kalcij u organizmu možete obnoviti konzumacijom mlijeka i mliječnih proizvoda, brokule, mahunarki, školjki i smokava.

Osim minerala, na strukturu i jačinu zubiju utječu i brojni vitamini. 

Vitamini D i K tijelu su potrebni kako bi se apsorbirao kalcij, no osim toga utječu na druge veoma važne tjelesne procese. Vitamin D smanjuje upalne procese u ustima pa time smanjuje rizik od parodontoze. Možete ga unositi pomoću masne ribe, gljiva i punomasnih mliječnih proizvoda.

Vitamin K održava zdravlje kostiju i omogućuje normalno grušanje krvi, a nalazi se u lisnatom povrću.

Sljedeći vitamin neophodan za jake zube je vitamin C. Osim njegovog blagotvornog djelovanja na cijeli organizam, vitamin C sudjeluje u izgradnji zuba, točnije u drugom sloju, dentinu. 

Nedostatak vitamina C pogoduje nastanku karijesa te ga je potrebno unositi konzumacijom svježeg voća i povrća, no treba pripaziti na količinu citrusa.

10 savjeta za jake zube

Prilagodba prehrane utjecat će na jačinu zubiju, no postoji još nekoliko trikova kojima možete osigurati da vaši zubi ostanu jaki

  1. Uvijek koristite konac za zube jer četkice teško uklanjaju teško dostupne ostatke hrane i plaka koji uzrokuju karijes i upalu desni.
  2. Četkajte pravilno kako bi odstranili sve ostatke hrane i plak ali pripazite da ne oštetite caklinu.
  3. Pijte puno vode kako bi isprali hranu i bakterije iz usne šupljine i smanjili kiselost koja uzrokuje eroziju cakline.
  4. Izbjegavajte pušenje jer osim što ostavlja žute tragove na zubima, pušenje utječe na smanjenje sline koja štiti desni od parodontoze.
  5. Pripazite na prehranu. Čak i ako unosite sve vitamine i minerale o kojima smo prije pisali, karamele i gumeni bomboni vaša su tiha patnja i teško im odolijevate. Probajte ih smanjiti jer slatka i ljepljiva hrana pogoduje razvoju karijesa koji oslabljuje zube.
  6. Izbjegavajte kiselu hranu kako bi vaša caklina ostala neoštećena a time i zubi jaki.
  7. Koristite prave dentalne proizvode za vaše zube. Svakoj osobi treba drugačija pasta za zube, ali i četkica. Držite se preporuka koje vam je dao vaš stomatolog.
  8. Ne žvačite nokte, gumice i ostale stvari koje se ne jedu. To su često nesvjesne radnje koje štete površini zuba pa ih pokušajte smanjiti.
Žvakanje olovaka i grizenje noktiju šteti zubima

9. Ako vam je netko rekao da škrgućete zubima tj. da patite od bruksizma, morate pod hitno nabaviti štitnike. Škrgutanjem se direktno oštećuje površinski sloj zuba.

10. Nemojte ignorirati simptome bolesti usne šupljine kao što je krvarenje desni ili pretjerana osjetljivost  jer pravovremena reakcija može uvelike olakšati vaš oporavak i spriječiti daljnje propadanje zuba.

 

Primijetite li promjene na vašim zubima, svakako se javite svom stomatologu ili dogovorite stomatološki pregled u našoj poliklinici.
 

Klik do pregleda